Groen-witten delven onderspit in Axel - FC Axel kroont zich tot poulewinnaar

Na een gelijk opgaande strijd in de 1e helft werd de rust bereikt met een 2-1 voorsprong voor FC Axel. Na rust strafte de thuisploeg de door de Zaamslag defensie geboden ruimte onverbiddelijk af, waardoor binnen een mum van tijd een 4-1 tussenstand op het scorebord prijkte. Uiteindelijk werd de eindstand bepaald op 5-1. Een duidelijke uitslag, waardoor FC Axel de verdiende poulewinnaar is.

Beide ploegen begonnen aan deze wedstrijd met zes punten uit twee gespeelde bekerwedstrijden. Deze wedstrijd moest dus uitsluitsel geven wie de poulewinnaar zou gaan worden, FC Axel of toch onze groen-witten. Het doelsaldo was met miniem verschil in het voordeel van FC Axel, dus had de ploeg van trainer Kees Duitemeijer genoeg aan een gelijkspel en moesten onze groen-witten winnen om verder te mogen bekeren.

Onder leiding van scheidsrechter Houdé uit Putte bracht de thuisploeg de wedstrijd op gang en kende een flitsende start. Onze groen-witten moesten met man en macht verdedigen. Aanvankelijk lukte dat, soms met kunst en vliegwerk, maar in de 4e minuut moesten ze zich toch al gewonnen geven. Een hoekschop kon niet worden weggewerkt en in een kluwen van spelers was het Lorenzo Pijpelink die de 1-0 aantekende. FC Axel was duidelijk veel sterker in de openingsfase, waardoor doelman Bryan Buren zich kon onderscheiden met een aantal fraaie reddingen in het eerste kwartier van de wedstrijd. Toch lukte het onze groen-witten om de schade beperkt te houden, ondanks een aantal hachelijke momenten. Ze groeiden in de wedstrijd om halverwege gelijkwaardig te zijn aan de thuisploeg.

Het was wederom warm om te voetballen, dus kregen de spelers weer een paar minuten drinkpauze. Na deze extra pauze namen onze groen-witten zelfs het heft in handen. Tot aan de rust waren ze de betere ploeg en daarvoor werden ze beloond. In de 34e minuut kopte Lando Jorge de gelijkmaker binnen. De vrij kleine aanvaller timede beter dan de lange verdediger Niek Herman en omdat doelman Quinten Mel uit zijn doel was gekomen, verdween het leer in het lege doel, 1-1. Deze gelijke stand leek ook de ruststand te gaan worden, maar dat bleek een misrekening. Op slag van rust, de extra tijd was net ingegaan, kwam de 2-1 letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen. Een hoge bal vanaf rechts, getrapt door Lot Buijze, verdween pardoes in het doel over doelman Bryan Buren, die deze situatie mogelijk niet goed had ingeschat en bij de eerste paal niet goed opgesteld stond. Vrijwel direct na de spelhervatting floot Houdé voor het rustsignaal. Een vervelender moment om een tegengoal te incasseren kun je niet bedenken.

Met Michael Christina als vervanger van Teun van Fraeijenhove en Yannick van der Hooft die in het veld was gekomen voor Brian van Hoorn werd afgetrapt voor de tweede 45 minuten. Alle kans om de kort voor rust opgelopen schade te herstellen, maar al snel bleek dat de ploeg van André Siereveld flink van slag was in de openingsfase van de 2e helft. In korte tijd werden ze met de neus op de feiten gedrukt. Nadat Lando Jorge net te laat kwam om bij de tweede paal een lage voorzet van Joost Simons binnen te lopen om zodoende de stand weer in evenwicht te brengen, was het FC Axel dat in korte tijd twee keer scoorde en voor een onoverbrugbare marge zorgde. Daarbij ging de Zaamslag defensie opzichtig de fout in door met enige regelmaat veel te veel ruimte weg te geven. Bij de 3-1 liep Jelle van Drongelen op rechts vogelvrij toen hij werd aangespeeld, om vervolgens rustig de hoek uit te kiezen en te scoren. Drie minuten later was het centrale verdediger Cees van Tiel die een strafschop veroorzaakte door zijn tegenstander licht te toucheren. Zijn tegenstander ging gewillig naar het gras binnen het beruchte kader, waarna de ingevallen Wouter Verbraeken het cadeautje maar al te graag uitpakte door de strafschop te benutten, 4-1. Daarmee gooide hij de wedstrijd definitief in het slot. Dat was ook te zien aan het spelbeeld, want het niveau daalde zienderogen. Eén keer was er nog een opleving en mocht het thuispubliek voor de vijfde keer juichen. Met een prachtig afstandschot bepaalde Aiko de Caluwé in de 65e minuut de eindstand op 5-1. In de resterende tijd gebeurde er nauwelijks nog iets en kroop de wedstrijd naar het verlossende eindsignaal van scheidsrechter Houdé.

Een 2e helft om heel snel te vergeten voor onze groen-witten, maar voor het trainersduo Siereveld en Michels bevatte deze 2e helft legio verbeterpunten om aan te werken richting de aanstaande competitie. De eerste competitiewedstrijd staat namelijk al volgend weekend op de agenda, dan krijgen onze groen-witten meteen een lastige uitwedstrijd voor de kiezen tegen Luctor Heinkenszand. Hopelijk is de ploeg er dan klaar voor.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Brian van Hoorn (46. Yannick van der Hooft), Arno Scheele, Cees van Tiel (63. Roy van der Staal), Lars de Jonge, Koen Post, Kevin Segers (80. Ruben Dieleman), Joost Simons, Wout Hamelink, Teun van Fraeijenhove (46. Michael Christina) en Lando Jorge.