Groen-witten in aantrekkelijk duel de baas over Kapelle

Het tweede bekerduel thuis tegen Kapelle is geëindigd in een 2-1 overwinning voor onze groen-witten. De bezoekers openden de score al vroeg in de wedstrijd en die stand bleef lang op het scorebord staan. Pas na rust werd orde op zaken gesteld door onze groen-witten, de achterstand werd omgebogen in een voorsprong en die werd vervolgens niet meer uit handen gegeven.

Kapelle, dat eind vorig seizoen ongelukkig degradeerde naar de 4e klasse, beschikt over een aller aardigst elftal, dat altijd voetballend tot een oplossing probeert te komen. Voor onze groen-witten een eerste mooie testcase richting de competitie, die al over twee weken van start gaat, want normaal gezien zouden beide ploegen aan elkaar gewaagd moeten zijn. Vanaf de aftrap namen de bezoekers meteen het initiatief. Onze groen-witten werden teruggedrongen op eigen helft en hadden de handen vol aan de verdedigende taken in de openingsfase. Slechts één keer in de eerste tien minuten wist de ploeg van André Siereveld op de helft van de tegenstander te komen en dat was ook meteen dreigend. Joost Simons zag zijn schot geblokt worden. Daarna was het weer aan de bezoekers, die zich al snel beloonden voor hun goede spel. Met nog geen tien minuten op de klok was het Tristan Herselman die met een harde geplaatste schuiver doelman Bryan Buren kansloos liet, 0-1.

Door het tegendoelpunt werden onze groen-witten blijkbaar wakker geschut, want vanaf dat moment leek er een knop omgezet te worden. Er kwam meer evenwicht in de wedstrijd en onze groen-witten lieten zich met enige regelmaat zien voor het doel van Kapelle. Zo was het de actieve Joost Simons die dichtbij de gelijkmaker was, maar hij zag zijn inzet via de handen van doelman Alex de Bruine en de lat over het doel verdwijnen. De daarop volgende corner leverde niets op, maar bij het uitverdedigen van Kapelle onderschepte Koen Post attent de bal en probeerde doelman de Bruine alsnog te verrassen. Helaas stond het vizier van de aanvoerder niet helemaal op scherp en dus verdween het leer over het doel van de Bruine. Bij de daarop volgende tegenaanval van Kapelle was het alle hens aan dek voor de Zaamslag defensie. Via de vingertoppen van doelman Bryan Buren verdween een gevaarlijk schot over het doel. Op de eerste tien minuten na waren beide ploegen zeer aan elkaar gewaagd. Gescoord werd er niet meer voor het rustsignaal en dus zochten beide ploegen met een minimale marge in het voordeel van Kapelle de kleedkamers op, even weg uit de zon en de warmte.

Onze groen-witten kwamen beter uit de kleedkamer dan opponent Kapelle. Met drie verse krachten, Michael Christina, Teun van Fraeijenhove en Lando Jorge voor Cees van Tiel, Sam Cornelissen en Koen Post, namen ze het heft in handen. Het leverde al na een paar minuten een kans op voor Lando Jorge, maar doelman Alex de Bruine greep in. In de rebound zag Stijn Dekker zijn schot voorlangs het doel verdwijnen. Toch werd het goede spel al snel beloond met een doelpunt. In de 53e minuut werd Michael Christina op rechts aangespeeld, die vervolgens met een aardige passeerbeweging zijn tegenstander het nakijken gaf en afdrukte. Op het diagonale schot moest de Kapelle sluitpost het antwoord schuldig blijven, 1-1. Een verdiende gelijkmaker gezien het spelbeeld tot dan. De defensie onder aanvoering van Arno Scheele, die overigens een meer dan uitstekende wedstrijd speelde, had het goed voor elkaar. Kapelle werd nauwelijks gevaarlijk en was dat wel het geval dan werd er ingegrepen.

Na de drinkpauze halverwege het tweede bedrijf werd de wedstrijd vervolgd met een hoekschop getrapt door Michael Christina. De bal ging hoog en ver voorbij het doel, maar werd bij de zijlijn opgepikt door Wout Hamelink. De voorzet die uiteindelijk volgde kwam terecht bij Joost Simons, die volledig vrij liep bij de tweede paal en oog in oog kwam met de doelman. De middenvelder bewaarde de rust en schoot zijn ploeg op een 2-1 voorsprong.

In het laatste kwartier had het ook zomaar nog 3-1 kunnen worden, maar Lando kon net niet afwerken en zag zijn inzet tot zijn eigen teleurstelling over het doel verdwijnen. Zo bleef het spannend tot de laatste minuut. De bezoekers gaven het nog niet op en gingen nog één keer op zoek naar de gelijkmaker. De officiële speeltijd was inmiddels al verstreken toen doelman Bryan Buren nog een keer in actie moest komen om met een uitstekende redding de drie punten definitief over de streep te trekken. Al met al een verdiende zege voor de ploeg van trainer André Siereveld.

Volgende week staat de laatste poulewedstrijd op de rol. Dan gaan onze groen-witten in Axel op bezoek bij de plaatselijke FC. Beide ploegen hebben zes punten, maar Axel heeft één doelpunt minder tegen gekregen en heeft dus aan een gelijkspel genoeg om de poulewinst te grijpen. Onze groen-witten hebben een overwinning nodig om als eerste te eindigen. Het beloofd dus een aantrekkelijk duel te worden.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Brian van Hoorn, Arno Scheele, Cees van Tiel (46. Michael Christina), Yannick van der Hooft (61. Lars de Jonge), Koen Post (46. Lando Jorge), Kevin Segers, Joost Simons, Wout Hamelink, Sam Cornelissen (46. Teun van Fraeijenhove) en Stijn Dekker.