Groen-witten knokken zich naar knap gelijkspel tegen ’s Heer Arendskerke

In een sportieve, maar niet al te grootse wedstrijd hebben onze groen-witten gestreden voor een resultaat en met succes, zo bleek na 90 minuten. Beide ploegen kwamen in dit duel niet tot scoren, waardoor onze groen-witten een belangrijk punt konden bijschrijven en daardoor stijgen naar de 10e plaats op de ranglijst.

In het uitduel eerder dit seizoen gingen onze groen-witten nog roemloos met 7-1 onderuit, maar vandaag presteerde het op eigen veld een stuk beter. Ondanks die goede prestatie werd het aanwezige publiek, dat het slechte weer had getrotseerd, niet getrakteerd op goed voetbal en doelpunten. Weinig opwindende momenten, veel fouten en veel kleine overtredingen, zorgden voor een rommelige wedstrijd die eindigde met dezelfde stand als bij het eerste fluitsignaal, 0-0.

In de openingsfase van de wedstrijd, die onder leiding stond van scheidsrechter Jos van Belzen, had de ploeg van trainer Kees Westerweele zoals vooraf verwacht het betere van het spel. Onze groen-witten moesten alle zeilen bijzetten om een tegentreffer te voorkomen, maar naarmate de 1e helft vorderde kwamen onze groen-witten steeds beter in de wedstrijd en konden de bezoekers niet meer brengen wat ze in het eerste kwartier wel konden. Na rust zakte de ploeg van Westerweele verder weg en waren beiden gelijkwaardig, waardoor uiteindelijk een terecht gelijkspel als eindstand op het bord stond.

Uitgespeelde kansen kreeg ’s Heer Arendskerke niet in het eerste kwartier, maar dreigend was de ploeg zeker wel een aantal keer. Dat resulteerde in een handvol hoekschoppen, die uiteindelijk niets opleverden. Het grootste gevaar kwam na tien minuten toen Cees van Tiel op het natte veld onderuit gleed en zijn tegenstander daardoor de vrije doortocht kreeg en een voorzet kon afleveren waaruit het eerste echte gevaar ontstond. Doelman Bryan Buren schatte de situatie goed in en blokte de bal door uit zijn doel te komen. Toch kwam de wedstrijd maar moeilijk op gang. Veel foute passes en veel kleine overtredingen zorgden voor een wedstrijd die niet echt aantrekkelijk was om naar te kijken.

Nadat onze groen-witten halverwege de 1e helft meer controle hadden gekregen over de wedstrijd kwamen ze ook meer aan aanvallen toe, wat na 25 minuten resulteerde in een eerste hoekschop. Toch lukte het onze groen-witten niet om de tegenstander vast te zetten, omdat de aanvalslinie niet balvast was en de eindpass zelden goed aan kwam. Op het half uur ontstond een eerste gevaarlijke situatie voor het doel van Eljo Dooge. Stijn Dekker leek in een kansrijke positie te komen, maar centrale verdediger Siem Corstanje doorzag het gevaar en kon net op tijd voor opruiming zorgen.

In de slotfase van de 1e helft werd door een glijpartij van een verdediger van ’s Heer Arendskerke Wout Hamelink in de gelegenheid gesteld om met een steekbal collega Stijn Dekker alleen op doelman Dooge af te sturen. In plaats daarvan schoof de spits de bal in de voeten van verdediger Jeroen van Iwaarden, waardoor de kans op een hele grote kans was verkeken. Zo werd de rust bereikt zonder al te veel opwindende momenten. “Het weer is niks, de wedstrijd is niks, het is allemaal niks”, was de korte maar krachtige samenvatting van de 1e helft tijdens de rust.

Met Brian van Hoorn binnen de lijnen ten koste van Yannick van der Hooft, die al geel op zak had, begonnen onze groen-witten vol goede moed aan het tweede bedrijf. De ploeg van André Siereveld kreeg in het eerste kwartier echter geen grip op de wedstrijd en had als gevolg van veelvuldig balverlies heel veel kleine overtredingen nodig om de gemaakte fouten te herstellen. Onze groen-witten hadden daarbij het geluk aan hun zijde dat de bezoekers in de 2e helft nooit meer het niveau haalden van de openingsfase. Op het uur lukte het de bezoekers toch om een aardige aanval op de mat te leggen waaruit een gevaarlijke situatie voor het Zaamslag doel ontstond. Uiteindelijk belandde de bal veilig in de handen van doelman Bryan Buren, die na afloop kon terug kijken op een goede wedstrijd.

Nadat even later de ongelukkig spelende Wout Hamelink was vervangen door Wesley Dieleman waren onze groen-witten in het laatste half uur steeds meer op de speelhelft van de bezoekers te vinden, zonder dat het tot grote kansen kwam, maar wel enkele hoekschoppen afdwong. Doordat de ploeg bij de te nemen hoekschoppen hoog stond, was het oppassen voor de snelle counter. Eén keer was zo’n snelle uitbraak bijna dodelijk. Met nog een klein kwartier op de klok bouwden de bezoekers aan een vlotte aanval over de linkerflank waaruit de bal gevaarlijk voor het doel werd gegeven. Door attent reageren van doelman Bryan Buren werd een zeker doelpunt voorkomen.

Onze groen-witten beseften dat er mogelijk toch nog iets te halen viel tegen de ploeg die het linker rijtje van de ranglijst afsluit. De ploeg gingen in de laatste tien minuten op zoek naar de broodnodige treffer die naar alle waarschijnlijkheid drie punten zou opleveren. En bijna was het zover toen Joost Simons besloot het van afstand te proberen, maar tot zijn ontzetting zag de middenvelder zijn schot via de lat over het doel verdwijnen. Het was de laatste van de weinige mogelijkheden die onze groen-witten hadden weten te creëren en omdat het ook de bezoekers niet lukte om nog iets te creëren eindigde de wedstrijd in 0-0.

Toch een resultaat waar trainer André Siereveld en zijn mannen met tevredenheid op terug zullen kijken. Met de wedstrijden tegen de directe concurrenten nog voor de boeg hebben onze groen-witten alles nog in eigen hand. De eerste wedstrijd is aanstaande zaterdag wanneer het inhaalduel in en tegen Veere op het programma staat.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Yannick van der Hooft (46. Brian van Hoorn), Fabrice van Holsbeke, Cees van Tiel, Lars de Jonge, Koen Post, Arno Scheele, Wout Hamelink (63.Wesley Dieleman), Joost Simons (87. Teun van Fraeijenhove), Senna Bunt en Stijn Dekker.