Groen-witten uitgeschakeld in bekertoernooi na verlies tegen ’s-Heer Arendskerke

Het is onze groen-witten niet gelukt zich te plaatsen voor de knock-out fase van het bekertoernooi, daarvoor had het ’s-Heer Arendskerke moeten verslaan. Wat op voorhand al een bijna onmogelijke opgave leek werd waarheid, al moet gezegd worden dat ze het - op het eerste kwartier na- de thuisploeg aardig lastig maakten. Uiteindelijk stapten onze groen-witten met een 4-2 nederlaag van het veld.

Op het kunstgras in ‘s-Heer Arendskerke gingen de beide koplopers in de poule onder leiding van scheidsrechter A.J. Schot uit Tholen de strijd aan voor een ticket in de knock-out fase van het bekertoernooi. Het doelsaldo van de thuisploeg was aanmerkelijk beter, dus hadden zij genoeg aan een gelijkspel. De ploeg van trainer Kees Westerweele begon sterk aan de wedstrijd en zette onze groen-witten vast op eigen helft. Na vijf minuten leek een te korte terugspeelbal van Roy van der Staal de openingstreffer in te luiden, maar de aanvaller die er tussen zat mikte naast het doel van Bryan Buren. Na de spelhervatting ging het meteen mis door een persoonlijk fout, met als gevolg een overtreding en een vrije trap even buiten het strafschopgebied. Jasper Westplate krulde de bal richting de bovenhoek en zag dat de bal via de kruising voor de voeten van een ploeggenoot viel, die vervolgens attent reageerde en alsnog de 1-0 op het scorebord zette. Het was bijna één richtingverkeer richting het doel van Bryan Buren in het eerste kwartier. Onze groen-witten speelden niet goed in die fase en kwamen door een volgende persoonlijke fout op een 2-0 achterstand. Aanvoerder Michel Harinck stond op de juiste plaats om de vlotte aanval van dichtbij af te ronden.

Pas na twintig minuten lukte het onze groen-witten om onder de druk vandaan te voetballen om zodoende een eerste keer in de buurt van het doel van ’s-Heer Arendskerke te komen middels een vrije trap met een hoekschop tot gevolg. Het leverde geen gevaar op voor de doelman van de thuisploeg, die zes minuten later wel de gang naar het net kon maken. Als gevolg van het afhaken van Wesley Dieleman in de warming-up werd de in de spits geposteerde Brian van Hoorn diep gestuurd en kon op de uit zijn doel komende doelman afstevenen. Via de doelman verdween de inzet van de gelegenheidsspits in het verlaten doel. Met deze aansluitingstreffer leken onze groen-witten orde op zaken te stellen. De thuisploeg was lang niet zo oppermachtig meer dan in het eerste kwartier en dus leken beide ploegen met een 2-1 tussenstand de rust in te gaan. Daar wilde scheidsrechter Schot echter niet aan meewerken. Twee minuten voor rust werd bij een aanval van de thuisploeg over de linkerflank tot twee keer toe hands gemaakt, wat door velen langs de lijn werd geconstateerd, maar de leidsman kennelijk ontging. Uitgerekend uit die aanval scoorde ’s-Heer Arendskerke 3-1 en dus gingen onze groen-witten alsnog met een minder goed gevoel de rust in.

In de 2e helft verweerden onze groen-witten zich kranig en ging de wedstrijd vrijwel gelijk op. Wel kreeg de thuisploeg onmiddellijk na de aftrap een grote kans, maar de Zaamslag defensie hield stand. Onze groen-witten boden het uit de 2e klasse gedegradeerde ’s-Heer Arendskerke goed partij en zorgden zo nu en dan voor het nodige gevaar in de zestien van de tegenstander. Zo moest Senna Bunt gestuit worden binnen het strafschopgebied. Iedereen ging er van uit dat scheidsrechter Schot voor een strafschop zou fluiten, maar nee hoor, hij liet gewoon doorspelen. De thuisploeg had duidelijk niets te klagen.

Onze groen-witten verdienden een doelpunt en dat kwam er ook halverwege de 2e helft. Koen Post die eerder een vrije trap hoog over had zien gaan, kreeg een herkansing. Deze keer verdween de bal buiten bereik van de doelman en via de binnenkant van de paal in het doel en was de aansluitingstreffer een feit. Onze groen-witten wilden meer en gingen op zoek naar de gelijkmaker, maar die kwam er niet meer. In de laatste seconden van de wedstrijd scoorde ’s-Heer Arendskerke nog 4-2, een doelpunt voor de statistieken. De inzet leek houdbaar, maar via de voet van doelman Bryan Buren verdween de bal toch in het doel. Overigens had de Zaamslag goalie even daarvoor twee uitstekende reddingen waardoor hij zijn ploeg in de wedstrijd hield. Onmiddellijk na het doelpunt floot scheidsrechter Schot voor de laatste maal en dus bekert de thuisploeg verder na deze 4-2 overwinning. Het was onze groen-witten niet gegund, want wat als scheidsrechter Schot voor handsbal had gefloten bij de 3-1 en wat als hij een strafschop had gegeven voor de overtreding op Senna Bunt………dan had het zomaar 2-2 kunnen staan in plaats van 3-1 en dan had het heel anders kunnen aflopen.

Aanstaande zaterdag gaat de competitie van start met een uitduel tegen Zeelandia Middelburg, direct een lastige wedstrijd om de competitie mee te beginnen. Het zal overigens een hele uitdaging worden voor onze groen-witten om deze competitie tot een goed einde te brengen, want als gevolg van de gewijzigde voetbalpiramide is er een versterkte degradatieregeling. De nummers 12 t/m 14 degraderen rechtstreeks de nummers 9 t/m 11 spelen nacompetitie voor behoud. Het zal dus een hele opgave worden om bij de eerste acht te eindigen.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Teun van Fraeijenhove (83. Jeffrey van de Velde), Roy van der Staal (72. Yannick van der Hooft), Cees van Tiel, Lars de Jonge, Nick Hoogstraate, Koen Post, Arno Scheele (85. Kevin Dieleman), Sam Cornelissen, Senna Bunt en Brian van Hoorn.