Kansloze nederlaag groen-witten op bezoek bij Zeelandia Middelburg

Anders dan de 2-1 uitslag doet vermoeden hebben onze groen-witten een vrij kansloze nederlaag geleden op het kunstgras van Sportpark Veerse Poort in Middelburg.

Geen moment in de wedstrijd mocht de ploeg van trainer André Siereveld, die na dit seizoen aan de slag gaat bij FC Dauwendaele, aanspraak maken op een gelijkspel, laat staan op een overwinning. Daarvoor was het spel van onze groen-witten veel te tam en te pover. Doordat de ploeg vaak overal een stap te laat kwam, liep de ploeg veelvuldig achter de feiten aan. Op de 2-1 overwinning van Zeelandia Middelburg, die pas de tweede thuiszege van dit seizoen boekten, viel dan ook weinig op af te dingen.

Zonder de langdurig geblesseerde spelers Joost Simons en Yannick van der Hooft, maar met de van langdurige blessures herstelde Fabrice van Holsbeke in de basis en Koen Post op de bank, begonnen onze groen-witten aan het lastige uitduel tegen Zeelandia Middelburg, dat onder leiding stond van scheidsrechter H. Coskan uit Bergen op Zoom. Vanaf de aftrap nam de thuisploeg het initiatief om dit gedurende de wedstrijd niet meer af te staan. Toch was het de Zeelandia Middelburg doelman die na ruim vijf minuten als eerste in actie moest komen op een inzet van Kevin Segers. Het zou één van de weinige gevaarlijke momenten voor het doel van de thuisploeg blijken te zijn.

De wedstrijd was nog geen kwartier onderweg of de thuisploeg kon ook de eerste kans noteren. Een schot van afstand eindigde op de lat boven de iets voor zijn doel staande Bryan Buren, die wel een antwoord had op de rebound. In de daarop volgende tegenaanval kwam spits Wout Hamelink in kansrijke positie, maar hij stuitte op de doelman. Na ruim een kwartier leek de thuisploeg de voorsprong te pakken. Bij een snelle aanval kwamen onze groen-witten overal een stap te laat waardoor Arjan Conde Morgado de kans kreeg om de score te openen. Hij tikte de bal langs de uitkomende Bryan Buren, maar tot opluchting van de doelman ook net naast zijn doel. Vanaf dat moment tot aan de rust had de thuisploeg een ijzersterke fase waarin ze ook verdiend op voorsprong kwamen. In de 38e minuut wist Bryan Buren een vrije trap nog te keren, maar vervolgens was het de volledig vrij gelaten captain Niels Luteijn die de bal van dichtbij in het doel wist te werken, 1-0. Een minuut later kreeg Z.M. weer een vrije trap die heel slim en snel werd genomen. De voorzet kon er uit worden gehaald door de Zaamslag defensie, maar de bal viel vervolgens voor de voeten van Arjan Conde Morgado, die niet aarzelde en afdrukte. Zijn schot verdween ruim over het doel van Bryan Buren.

Ook het laatste woord in de 1e helft was voor de thuisploeg, die na een afgeslagen hoekschop van onze groen-witten razend snel omschakelden en in een over tal situatie op het doel van Bryan Buren af stormden. Dankzij een uitstekende ingreep van de Zaamslag goalie werd een doelpunt voorkomen, waardoor beide teams met een 1-0 tussenstand de kleedkamers opzochten.

Het was duidelijk dat er in de 2e helft iets meer werd gevraagd van onze groen-witten. Er zou een schepje bovenop moeten wilden ze met een positief resultaat uit Middelburg vertrekken, want het bleek in het eerste bedrijf allemaal iets te tam en te vrijblijvend. Met Stijn Dekker in de ploeg als vervanger van de geblesseerd in de kleedkamer achtergebleven Brian van Hoorn begonnen onze groen-witten toch niet goed aan de 2e helft. Net als voor rust was de ploeg van trainer Daan Eikenhout heer en meester in de openingsfase van de 2e helft, wat al snel in een 2-0 voorsprong resulteerde. Gennaro Eikenhout verschalkte met een rake kopbal zowel linksback Kevin Segers als ook doelman Bryan Buren, waarbij de Zaamslag goalie onnodig uit zijn doel leek te komen en op zijn medespeler botste.

Sporadisch wisten onze groen-witten iets terug te doen, maar veel te weinig om Z.M. echt pijn te doen. Zo kreeg Wout Hamelink na tien minuten een uitstekende mogelijkheid op de aansluitingstreffer, maar hij leek iets te gehaast te schieten, waardoor zijn schot naast kon worden getikt door de doelman. Nadat doelman Bryan Buren na iets meer dan een uur wedstrijd nog handelend had moet optreden op een inzet van Casper de Cock, bleken onze groen-witten, mede als gevolg van goede invalbeurten van Douwe Scheele en Koen Post, ineens in staat meer druk te zetten op de tegenstander. Het leverde uiteindelijk pas drie minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd de aansluitingstreffer op. De zelfverzekerde Wout Hamelink benutte een ietwat gemakkelijk door scheidsrechter Coskan gegeven strafschop wegens hands. De bal bleek op de arm van een Z.M. speler te zijn gekomen, maar die arm bleek wel naast zijn lichaam te hangen en niet uitgestoken te zijn. Desalniettemin pakte de Zaamslag spits het presentje met alle liefde uit en bracht daarmee nog een klein beetje spanning terug in de wedstrijd. In de extra tijd kregen onze groen-witten nog een mogelijkheid op de gelijkmaker, maar de mee opgekomen Fabrice van Holsbeke zag zijn inzet in het zijnet verdwijnen. Het zou ook een beetje teveel van het goede zijn geweest.

Zo zijn onze groen-witten de tweede seizoenshelft dus gestart met een kleine nederlaag, al had de score veel hoger uit kunnen pakken. Het spel zal aanzienlijk beter moeten wil men de rechtstreekse degradatie plaatsten ontlopen. Daarbij helpt het programma voor de komende weken niet echt mee, met achtereenvolgens Luctor Heinkenszand (thuis), VCK (thuis) en RCS (uit) als tegenstanders.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Kevin Segers (63. Douwe Scheele), Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal, Lars de Jonge, Teun van Fraeijenhove (78. Mika Loof), Arno Scheele, Cees van Tiel (63. Koen Post), Sam Cornelissen (87. Kevin Dieleman), Wout Hamelink en Brian van Hoorn (46. Stijn Dekker).