Belangrijke thuisoverwinning groen-witten op Sluis

Onze groen-witten hebben zich uitstekend hersteld van het teleurstellende openingsduel van de competitie tegen Nieuwland. Op het eigen sportpark werd in een aantrekkelijk duel Sluis relatief eenvoudig opzij gezet.

In het eerste thuisduel van dit nog prille seizoen waren onze groen-witten duidelijk een maatje te groot voor de gasten uit Sluis. De overwinning van de ploeg van trainer Fabian Wilson kwam, op een curieus moment na met een door de scheidsrechter afgekeurde goal kort voor rust, zelden of nooit echt in de problemen en stuurde tegenstander Sluis met een 2-0 nederlaag terug naar West Zeeuws-Vlaanderen.

Een uiterst verdiende zege voor onze groen-witten, die op eigen veld gedreven en agressief voor de dag kwamen. Met slechts twee wijzigingen in het basiselftal ten opzichte van de vorige wedstrijd was de ploeg van Fabian Wilson aanzienlijk beter op dreef dan een week geleden in Nieuw- en Sint Joostland, waar de ploeg een futloze en tamme indruk achterliet. Vanaf de aftrap oogden onze groen-witten fris en gedreven en legden de nodige agressiviteit in hun spel. Het veldspel was in de openingsfase nog wel redelijk in evenwicht, maar de beste mogelijkheden waren voor onze groen-witten. Zo was er binnen de eerste tien minuten een eerste mogelijkheid voor Fabrice van Holsbeke, die een vrije kopkans uit een slim genomen vrije trap naast het doel zag verdwijnen. Amper één minuut daarna een prima actie van Wout Hamelink op de linkerflank en een dito voorzet op de mee opgekomen Koen Post. De Zaamslag captain nam de bal in één keer op zijn slof, maar ook hij zag zijn inzet naast het doel verdwijnen.

Naarmate de wedstrijd vorderde werden onze groen-witten sterker en sterker, creëerden een veldoverwicht en beloonden zich daarvoor na een klein half uur met de openingstreffer. Brian van Hoorn, die na zijn goede invalbeurt tegen Nieuwland een basisplaats had gekregen, stuurde de naar de rechterflank uitgeweken Wout Hamelink diep. Diens voorzet op Michael Christina werd door de centrumspits op juiste waarde geschat. Beheerst schoof hij de bal langs doelman Alberto Casado Gudiel tegen de touwen, op dat moment een meer dan verdiende 1-0 voorsprong. In het laatste kwartier van het eerste bedrijf liepen de gemoederen bij momenten hoog op bij de ploeg van trainer Arno Zwegers, oud speler van o.a. HVV’24, Philippine en Sluiskil. Beslissingen van F.R.I. Claeys uit het Belgische Deinze, scheidsrechter van dienst, werden met regelmaat in twijfel getrokken. Het leverde de zeer temperamentvolle doelman van Sluis een gele kaart op wegens aanmerkingen op de leiding. In de slotminuten van de 1e helft drong Sluis meer en meer aan, maar dankzij uitstekend werk van de Zaamslag defensie kwamen de bezoekers niet tot kansen. Met de kleinst mogelijke voorsprong voor onze groen-witten zochten beide ploegen de kleedkamer op voor de rust.

In het eerste kwartier van de 2e helft waren de bezoekers de betere ploeg. Trainer Arno Zwegers had een aantal omzettingen gedaan, zodat zijn ploeg iets aanvallender voor de dag kwam. Voor onze groen-witten, die met dezelfde elf aan de 2e helft waren begonnen, was het zaak de marge zo snel mogelijk te vergroten. Zolang de stand van 1-0 op het scorebord bleef staan zouden de bezoekers er in blijven geloven. De ploeg kwam tot een aantal gevaarlijke aanvallen, maar de Zaamslag defensie zag er zeer betrouwbaar uit. Zo haalde Fabrice van Holsbeke na een uur wedstrijd met een uitstekende sliding de angel uit een hele gevaarlijke aanval. Toen in de daaropvolgende tegenaanval de 2-0 viel, was de opluchting groot in het Zaamslag kamp. Een vlotte aanval over rechts kwam voor het doel terecht bij Michael Christina, die de voorzet kon verlengen tot bij Koen Post die bij de tweede paal alle vrijheid had om eenvoudig de 2-0 binnen te schuiven. Na zijn eerdere treffer behield Christina nu uitstekend het overzicht, zodat hij ook een assist kon bijschrijven.

Ondanks de 2-0 achterstand gaf Sluis het nog niet op. Ze gingen op zoek naar de aansluitingstreffer, maar vonden die niet. Toch waren ze er twee keer heel dichtbij. Twintig minuten voor tijd was rechtsback Lars de Jonge van grote waarde toen hij Stijn Olde Klieverik voor doelman Bryan Buren zag opduiken. Met een geweldige sliding ontfutselde hij de bal van de Sluis aanvaller waardoor het gevaar was geweken. Om de aanvallende intenties van de bezoekers zoveel mogelijk te onregelen paste trainer Fabian Wilson in het laatste kwartier een aantal meer verdedigende wissels toe. Hij haalde de spitsen Michael Christina en Brian van Hoorn naar de kant voor de middenvelders Sam Cornelissen en Mika Loof en kort voor tijd wisselde hij ook nog spits Wout Hamelink voor Yannick van der Hooft. Dat alles om de drie punten over de streep te trekken. Sluis kwam nog tot één mogelijkheid uit een gevaarlijke vrije trap, maar ook dat liep met een sisser af. Zo boekten onze groen-witten een belangrijke en verdiende 2-0 overwinning op een goede ploeg. Het laat aanvallend misschien wel eens wat te wensen over, maar verdedigend staat het goed de laatste wedstrijden, getuige het feit dat in de laatste vier wedstrijden geen enkele tegengoal moest worden geïncasseerd. Het vertrouwen in eigen kunnen groeit hierdoor alleen maar.

Volgende week staat op Sportpark Korenweg in Lewedorp het duel tegen Lewedorpse Boys, de ploeg die samen met onze groen-witten is gedegradeerd uit de 3e klasse, op de agenda. Gezien de uitslagen van de wedstrijden uit het verleden wordt dit een mooie uitdaging voor onze groen-witten.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Kevin Segers, Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal (63. Cees van Tiel), Lars de Jonge, Teun van Fraeijenhove, Koen Post, Arno Scheele, Wout Hamelink (86. Yannick van der Hooft), Michael Christina (76. Sam Cornelissen) en Brian van Hoorn (76. Mika Loof).