Doelpuntloze remise groen-witten op bezoek bij Nieuwland

Onze groen-witten zijn het seizoen teleurstellend begonnen met een 0-0 gelijkspel tegen Nieuwland. Daarmee mocht de ploeg van trainer Fabian Wilson, gezien de gemiste kansen van de thuisploeg, zich het meest gelukkig prijzen.

Na vele mooie jaren op hoger niveau komen onze groen-witten dit seizoen voor het eerst sinds 24 jaar weer uit in de 4e klasse. In een competitie met 12 ploegen hopen ze een plekje te bemachtigen bovenin het linkerrijtje. Wil Fabian Wilson dit met zijn ploeg bewerkstelligen dan zal het niveau in ieder geval omhoog moeten, want hetgeen in Nieuw- en Sint Joosland op de mat werd gelegd was ondermaats. Nieuwland was grote delen van de wedstrijd de bovenliggende partij en kreeg de betere kansen. Het was aan doelman Bryan Buren te danken dat er niet werd gescoord. Onze groen-witten stelden er te weinig tegenover en creëerden slechts enkele kansen, waaronder wel één levensgrote kans in de slotfase voor invaller Michael Christina.

In deze ouverture van het seizoen 2024-2025, die onder leiding stond van scheidsrechter Jos van Belzen, mocht thuisclub Nieuwland dus het meest aanspraak maken op de overwinning. Vanaf de aftrap was het de betere ploeg en creëerde tal van mogelijkheden. Al in de 10e minuut kamen onze groen-witten met de schrik vrij, toen Nieuwland gevaarlijk werd uit een hoekschop. Met veel pijn en moeite kon uiteindelijk worden uitverdedigd. Na een kwartier leverde een foute spelhervatting van doelman Bryan Buren een grote kans op voor de thuisploeg, maar de Zaamslag goalie herstelde zich uitstekend door de inzet te pareren. Onze groen-witten hadden alle moeite om in hun spel te komen, mede door het goede spel van Nieuwland, dat feller en scherper oogde. Zo ontfutselde Jonathan Constansia halverwege het eerste bedrijf de bal van centrale verdediger Fabrice van Holsbeke, maar zijn inzet verdween langs de uitkomende Bryan Buren en voorlangs het doel. Pas na 25 minuten was er een eerste echte doelpoging van onze groen-witten. Aanvoerder Koen Post haalde van afstand uit, maar schoot recht op doelman Yoeri Nijsse.

Nieuwland bleef de betere ploeg en leek zich daar tien minuten voor het rustsignaal voor te gaan belonen. Jonathan Constansia passeerde in het zestien meter gebied verdediger Fabrice van Holsbeke, die zich vervolgens vergreep aan de aanvaller. Scheidsrechter van Belzen wees gedecideerd naar de stip, waardoor Roy van Sluijs een uitgelezen mogelijkheid kreeg om zijn ploeg vanaf elf meter op voorsprong te schieten. Doelman Bryan Buren koos echter de goede hoek en hield zijn doel schoon. In de slotfase van de 1e helft waren onze groen-witten meer te vinden op de helft van de tegenstander, wat resulteerde in een kans voor Wout Hamelink, wiens vizier na een één tweetje met Cees van Tiel niet op scherp stond en zijn schot hoog over het doel zag verdwijnen.

In de 2e helft was het spelbeeld nagenoeg identiek aan de eerste 45 minuten. Een aandringend Nieuwland en een verdedigend Zaamslag, dat er via de counter probeerde uit te komen. Daarbij had de Zaamslag defensie de handen vol aan de snelle aanvallers van de thuisploeg. Met name Jonathan Constansia en Andres Angelo Klinger waren flinke handenbinders. Het leverde een aantal hachelijke momenten op, maar keer op keer wist de defensie in samenwerking met doelman Bryan Buren Nieuwland van scoren af te houden. Toch leek Constansia na een uur wedstrijd de score te gaan openen. Na geknoei in de Zaamslag defensie kwam de bal voor de voeten van de Nieuwland spits, die doelman Bryan Buren ver voor zijn doel zag staan. Diens lob over de Zaamslag goalie eindigde niet tegen de touwen, maar verdween rakelings naast het doel. Het lukte Nieuwland dus niet om het net te vinden en zo bleven onze groen-witten hoop houden om alsnog met de volle buit aan de haal te gaan. De grootste kans daarop kreeg het een kwartier voor tijd, toen Wout Hamelink de bal bezorgde bij de kort daarvoor ingevallen Michael Christina. Die leek oog in oog met doelman Yoeri Nijsse te gaan scoren, maar wist de bal niet langs de doelman te werken. De laatste kans van de wedstrijd was er één voor de thuisploeg, maar door een uitstekende ingreep van rechtsback Lars de Jonge werd groter leed voorkomen en eindigde de wedstrijd zoals die was begonnen. Al met al toch een tegenvallend resultaat voor onze groen-witten.

Volgende week staat de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen op het programma. Dan ontvangen onze groen-witten tegenstander Sluis, die de eerste wedstrijd ook gelijk speelden (1-1 tegen Oostburg).

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Kevin Segers (65. Brian van Hoorn), Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal, Lars de Jonge, Teun van Fraeijenhove, Arno Scheele, Koen Post, Wout Hamelink, Cees van Tiel (72. Michael Christina) en Mika Loof (65. Sam Cornelissen).