Groen-witten boeken eenvoudige 0-4 overwinning op HBC’22

Het derde en laatste bekerduel tegen HBC’22 was er één om des keizers baard. Beide ploegen maakten op voorhand al geen kans meer op poulewinst, waardoor dit duel een veredelde oefenpartij werd, die van de eerste tot en met de laatste minuut werd gedomineerd door onze groen-witten.

De wedstrijd op het sportcomplex in Biervliet begon 20 minuten later, omdat scheidsrechter C. Heyt, naar het zich in eerste instantie liet aanzien, verstek liet gaan. Aangezien om 14.30 uur nog niets was vernomen van de leidsman werd een HBC’22 clubscheidsrechter bereid gevonden om te fluiten. Toen deze zijn tas thuis was gaan ophalen kwam scheidsrechter Heyt alsnog aan in Biervliet. Een file als gevolg van wegwerkzaamheden aan de Westerscheldetunnelweg bleek de oorzaak van de opgelopen vertraging van 1,5 uur.

Toen om 14.50 uur eindelijk kon worden afgetrapt werd al snel duidelijk dat het krachtsverschil aanzienlijk zou zijn. Onze groen-witten bleken heel weinig te duchten te hebben van HBC’22 en domineerden de wedstrijd volledig. De wedstrijd speelde zich dan ook grotendeels af op de helft van de thuisploeg en ondanks dat de ploeg ook onder de nieuwe trainer Fabian Wilson nog steeds moeite heeft met het maken van doelpunten, werd in dit duel toch vier keer het net gevonden. Voor rust lukte dit slechts één keer, ondanks de aanhoudende druk op het doel van doelman Sem Maes. Veel goede aanvallen werden op de mat gelegd, maar in de eindfase was het vaak net iets te slordig. Nadat ze in de eerste tien minuten al een paar kansen hadden gecreëerd, waaronder een bal op de paal via de vingertoppen van doelman Sem Maes, had Michael Christina halverwege de 1e helft recht op een strafschop. De Zaamslag aanvaller werd opzichtig tegen de voet getrapt, maar scheidsrechter Heyt was van mening dat beiden voor de bal gingen en wilde van geen strafschop weten. Zo duurde het lang voordat de score werd geopend. Uiteindelijk was het Arno Scheele die tien minuten voor rust de ban wist te breken. Nadat doelman Maes een voorzet onvoldoende wist weg te werken viel de bal voor de voeten van de Zaamslag middenvelder, die niet aarzelde en besloot uit te halen, en met succes. Protesten dat de doelman te veel zou zijn gehinderd werden door scheidsrechter Heyt weggewuifd waardoor de 0-1 stond. Dat was ook meteen de ruststand.

Trainer Fabian Wilson stuurde zijn elftal ongewijzigd het veld in voor het tweede bedrijf en al na twee minuten had centrale verdediger Fabrice van Holsbeke een uitgelezen mogelijkheid om de 0-2 binnen te schieten. Nadat hij voor rust al een kopkans in rook had zien op gaan, miste zijn inzet de overtuiging en kracht om doelman Maes te verschalken. Een paar minuten later verzuimde Michael Christina in kansrijke positie om de score te verdubbelen. Toch werd het binnen het uur 0-2 en weer was het Arno Scheele die met scherp schoot. Na goed combinatiespel in de zestien van HBC’22 was de middenvelder trefzeker. Via de binnenkant van de paal verdween de bal tegen de touwen. Nog geen tien minuten later werd de score naar 0-3 getild. Wout Hamelink tikte op aangeven van invaller Cees van Tiel van dichtbij de bal achter doelman Sem Maes. In de slotminuten bekroonde Cees van Tiel zijn invalbeurt met een mooi doelpunt. Op aangeven van de eveneens ingevallen Sam Cornelissen bepaalde hij met het hoofd de eindstand op 0-4. Dat leek de eindstand te gaan worden, tot centrale verdediger Roy van der Staal in de laatste minuut van de officiële speeltijd nog een forse overtreding beging net buiten het zestien meter gebied. HBC’22 kreeg een vrije trap op een gevaarlijke plaats, maar deze smoorde in de muur waardoor doelman Quinten Mel ook in zijn tweede wedstrijd in het Zaamslag tenue zijn doel schoon hield. Opvallend was dat hij deze keer wel een hele rustige middag kende, slechts één keer moest hij serieus aan de bak en dat deed hij met verve.

Hiermee zit het bekertoernooi er op voor onze groen-witten en is FC Axel, na de 3-2 overwinning op Ria W., zoals verwacht poulewinnaar geworden. Volgende week gaat de competitie 2024-2025 voor onze groen-witten van start met een uitwedstrijd in de 4e klasse A tegen Nieuwland.

Opstelling Zaamslag : Quinten Mel, Kevin Segers (80. Niek de Jonge), Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal, Lars de Jonge, Teun van Fraeijenhove, Arno Scheele, Koen Post, Wout Hamelink, Michael Christina (60. Cees van Tiel) en Mika Loof (60. Sam Cornelissen).