Groen-witten houden in 2e helft open huis tegen FC Axel en krijgen flink pak slaag

Na een redelijk gelijkopgaande strijd in het eerste bedrijf en een 1-2 ruststand, werd na rust de poort wijd opengezet door onze groen-witten met als gevolg een ontluisterende 1-8 nederlaag.

Een valse start van het seizoen voor het team van het nieuwe technische duo Fabian Wilson en zijn assistent Wesley Dieleman, oud 1e elftalspeler van Zaamslag. Hoofdtrainer Fabian Wilson, zelf jaren lang op hoog niveau gespeeld in Hoek 1, had zich waarschijnlijk een ander begin van het seizoen voorgesteld. Het is dan “maar” een bekerwedstrijd, maar toch, je wil niet met grote cijfers afgeserveerd worden en zeker niet in een derby.

Na de oefenwedstrijden tegen Vogelwaarde en Terneuzen stond een nieuwe testcase op het menu, de derby tegen FC Axel in de eerste ronde van het bekertoernooi. Een mooi affiche waar redelijk wat publiek op was afgekomen en met Richard van de Rest uit Dordrecht als scheidsrechter. In de 1e helft waren beide ploegen aan elkaar gewaagd, waar de Axelaars licht in het voordeel waren. Vanaf de aftrap had Axel meer balbezit, maar vonden geen opening in de hechte defensie van Zaamslag. Onze groen-witten wachten geduldig af en kwamen er met momenten dreigend uit, vooral over links via Wout Hamelink. De eerste doelpoging kwam van de voet van Arno Scheele, die zijn schot ruim over het doel zag verdwijnen. De eerste doelpoging van FC Axel was een beter lot beschoren. Het diagonale schot van Jelle van Drongelen verdween in de verre bovenhoek en dus stond het in de 21e minuut 0-1.

Tien minuten voor rust werd de marge verdubbeld tot 0-2 door Mike Segers, die het eindstation was van een vlotte aanval over meerdere schijven. Het antwoord van onze groen-witten liet niet lang op zich wachten, want een minuut later was de aansluitingstreffer een feit. Na goed doorzetten van Wout Hamelink op de linkerflank, wist hij de bal goed voor het doel te geven waar een aantal groenhemden klaar stonden om af te werken. Het was uiteindelijk aanvoerder Koen Post die Axel doelman Daniel Molenaar verschalkte en de ruststand op 1-2 bepaalde.

Na een 1e helft met weinig krachtsverschil tussen beide ploegen werd tijdens de rust toegeleefd naar een spannende 2e helft, maar dat liep even anders. Behalve enkele goede aanvallen direct na rust was het gedaan met de aspiraties van onze groen-witten en was het al heel snel geen echte wedstrijd meer. Nog binnen de vijf minuten na rust stond het al 1-3. Na mistasten van de Zaamslag defensie mocht Mike Segers alleen op doelman Bryan Buren afstevenen, die een treffer niet wist te voorkomen. Het was het begin van een opeenstapeling van fouten die uiteindelijk zouden leiden tot de monsterscore. Twee minuten later werd een voorzet van Urmelon Martis binnen gelopen door de nieuwe aanwinst Lorenzo Destaercke. Met de borst controleerde hij de bal en verraste daarmee doelman Bryan Buren, 1-4.

Na een uur wedstrijd probeerden onze groen-witten het leed te verzachten, maar Mika Loof kon een voorzet van Koen Post kort voor het doel niet binnen werken. Kort daarna greep trainer Fabian Wilson in. De driedubbele wissel werkte echter averechts. Het spel werd er zeker niet beter op en de Axel aanvallers leken alleen maar meer ruimte en mogelijkheden te krijgen om de score verder op te doen lopen. In de 67e minuut ging centrale verdediger Fabrice van Holsbeke op avontuur, maar verspeelde al heel snel de bal. Gevolg was dat Bryan Buren maar liefst drie man op zich af zag komen. Het was uiteindelijk Lorenzo Destaercke die het laatste beslissende tikje gaf voor de 1-5. Onze groen-witten waren het nagenoeg heel de 2e helft volledig kwijt. Axel denderde door na de foutenregen aan Zaamslag zijde. Urmelon Martis tekende in de 70e en 75e minuut voor de 1-6 en 1-7 en het slotakkoord was voor oud Zaamslag speler Maikel Krans, die met een fraaie kopbal uit een hoekschop voor de 1-8 eindstand zorgde.

Er is dus nog veel werk aan de winkel voor trainer Fabian Wilson en zijn assistent Wesley Dieleman. Het zijn nu nog maar bekerwedstrijden waarin geoefend kan worden, maar over drie weken als de competitie van start gaat moet de ploeg er staan. Volgende week zaterdag gaan onze groen-witten voor het tweede bekerduel op bezoek bij Ria W. Hopelijk heeft de ploeg dan progressie geboekt.

Opstelling Zaamslag : Bryan Buren, Kevin Segers, Fabrice van Holsbeke, Roy van der Staal (77. Niek de Jonge), Lars de Jonge (63. Yannick van der Hooft), Teun van Fraeijenhove, Koen Post, Arno Scheele (63. Cees van Tiel), Mika Loof, Wout Hamelink en Sam Cornelissen (63. Michael Christina).